Já a moje já

1. Základní rozdělení toho, čím se dá fotit

29.08.2008 21:17

Při výběru foťáku můžou články tohohle typu nepochybně pomoct nebo poradit. I čtení různých recenzí má určitě něco do sebe, ale pokud chcete trošku investovat a pořídit si něco lepšího, určitě se taky stavte do obchodu. Nejlepší je si toho víc „ošahat“; ideální případ je mít kamaráda, který už se v téhle oblasti trošku orientuje, a může poradit, jestli to, co kupujete, stojí za to.
V červnu jsem si koupila zrcadlovku. Předtím jsem měla kompakt od olympusu a vlastně jsem netušila, že něco jako cenově dostupná zrcadlovka existuje. 
Ano, já vím, že teorie je většinou nuda, ale troška jí určitě neuškodí. Tady je základní rozdělení toho, čím se dá fotit.


1. Fotomobil – mobil s foťákem (i když ty se většinou ani nepočítají, dnes už stojí za zmínku)


2. Kompakt – podle ceny se dělí na kompakty nižší a vyšší třídy (rozdíl je třeba v kvalitě barev, množství šumu atd. U dražších typů si navíc spoustu věcí můžete nastavovat sami, u levnějších za vás všechno nastaví foťák; v mnoha případech bohužel špatně); kompakt je ideální pro fotky typu „namířit-cvak-hotovo“. Výhoda je nízká váha, malé rozměry a třeba i vzhled.


3. Ultrazoomy – Liší se od kompaktů tím, že mají objektiv uzpůsobený na větší přibližování (třeba 20x zoom; běžný kompakty mívají tak 3-5x zoom)


4. EVF zrcadlovka (tzv. SLR-like) – to je falešná zrcadlovka, která vevnitř nemá zrcadla - obraz je tvořen ne opticky, ale elektronicky... Navíc většinou nemá hledáček a fotí se přímo přes displej, což může být zase nevýhoda, protože displej samozřejmě neukazuje všechny barvy věrně.


5. DSLR(digital single-lens reflex) – digitální jednooká zrcadlovka. Obraz se dostává do hledáčku přes objektiv pomocí soustavy zrcátek (dražší typy mají uvnitř i speciální hranol). Při focení se zrcátko sklopí, hledáček se „zatemní“ a na senzor po určitou dobu dopadá světlo, které „vytvoří“ obraz. Po zmáčknutí spouště se uvnitř DSLR dějí i další věci, ale tím (zatím) nebudu zatěžovat :).


6. SLR (single-lens reflex) – zrcadlovka pro profesionály, v podstatě „totéž co DSLR“, ale na kinofilm.
 

V přístím článku se budeme věnovat tomu, jak vlastně DSLR fungují.

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.